سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شجره طیبه صالحین حلقه ی ولایت روستای اوارد شهرستان گلوگاه

قرآن کریم می فرماید:?ولکنّ البرّ من اتّقی و أتوا البیوت من ابوابها?(سوره بقره،آیه 189)

هرگاه می خواهید وارد خانه ای بشوید از درب های مختلف آن خانه وارد شوید.

این دستورالعمل در ابتدا خیلی ساده و کوچک به نظر می رسد،زیرا این موضوع طبیعی که هر کس برای ورود به محوطه ای از قبیل یک خانه مسکونی،و یا اداره،باید از درب داخل شود نه از دیوار.

امّا این آیه قرآن در واقع یک قاعده و اصل کلّی را متذکر می شود.

اساساً انسان باید توجّه داشته باشد زندگی و خوشبختی نیز مانند یک محل و یک ساختمان درب هایی دارد و انسان باید اولا آن درب های آن را بشناسد و راه ورود آن را بیابد و ثانیاً خود را عادت دهد که همیشه از راه درست و صحیح وارد زندگی شود.

شناخت صحیح ورود به درب سعادت زندگی،چشم بصیرت می خواهد تا انسان در پشت دیوار و حصار زندگی معطل و متحیر نماند و عمر خود را با بیراهه هدر ندهد.

پیامبران الهی به همراه کتابهای آسمانی آمده اند که به ما راه درست زندگی کرده و یا به تعبیری دیگر درب ورودی به زندگی و خوشبختی و سعادت را نشان دهند،و آمده اند که به بشریت بفهمانند که بدی و بدکاری و هوسبازی و دروغ و خیانت و منفعت پرستی و کینه توزی و خودپرستی طریق رسیدن به زندگی سالم،سعادت و آرامش و رضایت خاطر نیست.

بلکه نیکی و نیکوکاری،راستی و درستی و استحکام اخلاقی و خیر خواهی و مهربانی و ایجابی و اعتقادی و عمل به معنویات و مقدسات است که باعث آرامش و رضایت خاطر و سعادت انسان در زندگی دنیوی و اخروی می شود.

در حدیث است که:خداوند خوشبختی و آسایش را در دو چیز قرار داده:یقین و رضایت خاطر ـ و ناراحتی و رنج را نیز در دو چیز قرار داده:تردید و خشم.

یقین همان ایمان محکم و پا برجاست به اینکه جهان مدیر و مدبّری دارد حکیم می باشد و آنچه انبیاء به عنوان بشارت و انذار گفته اند یعنی نسبت به نیکوکاری نوید داده اند و نسبت به بدکاری اعلام خطر کرده اند،همه اش راست و درست است و دیر و یا زود واقع می گردد،هر کسی به سزای عمل خود چه نیک و چه بد و چه بزرگ و کوچک خواهد رسید.

در واقع آرامش و رضایت خاطر یعنی که انسان از اینکه دین خود را نسبت به خلق خدا ادا کرده است خوشحال و خوشنود باشد.

در صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) چنین دعایی از خداوند متعال چنین مسئلت می نماید:

«خدایا بر محمد و آل او درود بفرست و ایمان و یقین مرا به اعلی درجه برسان،نیت مرا نیکوترین نیت ها گردان و عمل مرا افضل ترین و بهترین اعمال گردان».

این دعای حضرت شامل هزاران نکته قابل درک و فهم می باشد که هر نکته ای از آن به ما درس زندگی و راه درست رسیدن به سعادت و نیکبختی را می آموزد.